Department for Public Appearances

Foundation: am 21.01.1995 in München
Founder members: Peter Boerboom, Afra Dopfer (bis | until 1997),
Andrea Frank (until 1999), Vincent Mitzev (until 1995), Gabriele Obermaier,
Lars Theuerkauff (until 1996), Carola Vogt, Silke Witzsch

Interventions in public space

- EUROSTREIFEN, Experimental crossing, München, 27.07.1995
- ABMELDUNG, Poster campaign, München, 01.05.1996
- YOU ARE A PUBLIC APPEARANCE (1), New York, 05.1996
- WARTEN AUF DIE VERGANGENHEIT, On the occasion of the exhibition »Verbrechen der Wehrmacht, 1941 ­ 1944« in the Munich City Hall, 03.1997
- ICH HABE GENUG, ID card, München, 07.1997
- ACT­ art, culture, technology, Advertising campaign on the occasion of the exhibition »The Art of the Motorcycle« at the Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 06.1998
- ÖFFENTLICHE INTIMITÄT ­ Phoning in public space, audiovisual installation, München, 30.10. ­ 14.11.1999
- ÖFFENTLICHE STECKDOSE Initiative in connection with log.in (netz/kunst/werke), Greater Nuremberg area, 06. ­ 10.2000

Contributions to magazines and »Kunst am Bau« (construction-related public art) projects

- MOBILINE, Contribution to the art magazine 9/9, Nr. 4, Paris, 05.2000
- SCHWARZE BALKEN, Sample collection, free gift enclosed with the magazine Das Gedicht, Nr. 8, München, 10.2000
- DON'T TOUCH?, Research project on the reception of »Kunst am Bau« projects in kindergartens, commissioned by the Building Department of the City of Munich, 12.2000 ­ 06.2001
- KIND UND KUNST, Concept for the Panzerwiese West, unrealized contest submission, München, 07.2002

Exhibitions and contribution to exhibitions

- EL EUROSTREIFEN, »Copyright Island«, Portugalete, Spanien, 09.1995
- EUROSTREIFEN, German Consulate General, New York, 05.1996
- HOTEL, »Irgendetwas folgt immer auf etwas anderes«, Galerie Szuper, open art München, 13.09. ­ 21.09.1997
- YOU ARE A PUBLIC APPEARANCE (2), »Öffentliche Erscheinungen«, Raum für Kunst, steirischer herbst ‘98, Graz, 26.09.­25.10.1998
- ACT, Launching-Event, Gallery White Columns, New York, 20.06.1998
- XMAS, Exhibition project with over 100 international artists, Kent Gallery, New York, 26.11. ­ 24.12.1999
- MOBILINE, »psychedelic«, in connection with the MSE (Middle South East) project, Galeria Skuc, Ljubljana, 20.07. ­ 22.08.2000
- ON TRANSLATION : THE ADAPTER, Collaboration with Antonio Muntadas at Art in General, New York, 09.05. ­ 08.07.2000
- SCJWARZE BALKEN, audiovisual installation for »Lyrische Lust«, Literaturhaus München, 05.10.2000
- MOBILINE, Presentation of the video tutorial, Galerie Caduta Sassi, München, 04.11.2001
- MOBILIEN 2003, »real*utopia«, <rotor>, Kulturhauptstadt 2003, Graz, 24.05. ­ 26.10.2003

Awards, Prizes

- Akademieverein, München, 1995
- Erwin und Gisela von Steiner Stiftung, München, 1996
- Kunstfonds e. V., Bonn, 1999

Bibliography

- Abbildung zu ON TRANSLATION : THE ADAPTER, in: Attention, Percevoir nécessite de s’engager, Cneai, Chatou, 2000
- Abbildung zu ON TRANSLATION : THE ADAPTER, in: Carambolage IV, Civitas, Museo della Permanente, Milano, 2000, S. 74/75
- Bik, Lisbeth, »Nomads & Residents in München«, in: Fall 02, Kunstverein München, 2002, S. 35
- Biswurm, Roland H. H., »Öffentliche Intimität ­ Telefonieren im öffentlichen Raum«, Besprechung im Bayerischen Rundfunk, B5 Kultur am Sonntag, München, 31.10.1999
- Chaussy, Ulrich, »Übernimmt die Werbung die Kunst oder die Kunst die Werbung?«, Besprechung im Bayerischen Rundfunk, Kultur Aktuell, München, 19.06.1998
- Dachs, Petra, »Parfüm ,act’ duftet nach Benzin und Öl«, in: Münchner Merkur, 17.06.1998
- Department für öffentliche Erscheinungen, in: <rotor>, Jahrbuch 2000, Graz, edition selene, 2000, S. 92 ff.
- Department für öffentliche Erscheinungen, »act«, in: Das Guggenheim Prinzip, Hilmar Hoffmann (Hg.), Köln, 1999, S. 158/159
- Ertl, Barbara, »Kunstrundgang durch dichte Läden«, in: Neue Kronen Zeitung, 11.10.1998
- Fuchs, Guido, »Heute keine Erscheinung«, in: Abendzeitung, München, 10.05.1996
- Gockel, Cornelia, »Eurostreifen und ein stinkendes Parfüm«, in: Süddeutsche Zeitung, 13.08.1998
- Hartung, Elisabeth, »Kunst als Dienstleistung«, in: log.buch, materialien zu log.in ­ netz/kunst/werke, Nürnberg, Verlag für moderne Kunst Nürnberg, 2001, S. 124 ff.
- Levin, »The XMAS Project« in: Village Voice, New York, 21.12.1999
- McLane, Rachel, »One Day, 112 Views« in: Resident, Vol 12, No 24, New York, 07.12.1999
- Perjovschi, Dan, »Aparitii publice«, in: 22, Bukarest, 10.11.1998
- Restorff, Jörg, »Guggenheim gibt Gas«, in: Kunstzeitung, Nr. 24, Regensburg, 08.1998
- Restorff, Jörg, »Weihnachtszeit, XMAS in New York«, in: Kunstzeitung, Nr. 40, Regensburg, 12.1999
- Ruello, Catherine, »A Few Recollections«, in: Muntadas On Translation, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 2002, S. 186 ff.
- Schamberger, Klaus, »Die Nürnberger Geheimsteckdose«, in: Abendzeitung, Nürnberg, 28.08.2000
- Schmitt, Robert, »Wie ist das Sozialverhalten rund um Steckdosen?«, in: Schwabacher Tagblatt, 25.07.2000
- Schütz, Heinz, »steirischer herbst ‘98«, in: Kunstforum international, Bd. 143, Köln, 1999, S. 416
- Witzsch, Silke, »On Translation : The Adapter«, in: Muntadas On Translation, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Barcelona, 2002, S. 184 ff.
- Zeitler, Elisabeth, »Visionen und Mysterien«, in: Bayerische Staatszeitung, 27.10.2000
- »A Guggenheim Perfume?«, in: Artnet Magazine, New York, 06.1998
- »Europa- statt Zebrastreifen«, in: Münchner Merkur, 28.07.1995
- »Ich habe genug« (Couponanzeige) in: Das Megaphon, Nr. 36, Graz, 09.1998
- »Mehr Sicherheit durch gekippten Zebrastreifen«, in: Abendzeitung, München, 05.08.1995
- »scratch and sniff«, in: Bauwelt, Nr. 30, Berlin, 08.1998
- »You are a public appearance«, in: Das Megaphon, Nr. 38, Graz, 11.1998

Members

- Peter Boerboom (born 1965)
- Carola Vogt (born 1962)
Peter Boerboom and Carola Vogt have worked together since 1994. Several awards for their joint photographic series »Landschaften« (landscapes), among others: Postgraduate Scholarship of the Academy of Fine Arts, Munich (1999), HSP III-scholarship of the Free State of Bavaria (2002). Contributions to exhibitions include: »Deep Distance. Die Entfernung in der Fotografie«, Kunsthalle Basel (2000), and »Landschaften«, Galerie Fotohof, Salzburg (2000).
- Gabriele Obermaier (born 1957). Numerous contributions to exhibitions, among others: »Im Angesicht des Feindes«, Freisinger Kulturtage (1999), »Glücklich wer fern von seinen Stadtgeschäften«, Schloßpavillon Ismaning (2002). 1st prize »Kunst am Bau« (construction-related public art) contest, Dorfen (realization September 2003).
- Silke Witzsch (born 1967). Several prizes and awards, among others: Debütantenförderung of the Bavarian Department of Research, Science, and Art (2000), furtherance award of the Dr.-Rudolf-Zorn-Foundation (2002). Numerous contributions to exhibitions, among others: »Erste Jahre der Professionalität XX«, Galerie der Künstler, Munich (2001), »Borderlining«, Kunstverein Wolfsburg (2003).